Aue-Symposium ”Tasa-arvo” 14. kesäkuuta 2022 Berliinissä

Tule kuuntelemaan asiantuntijakeskustelua tasa-arvon tilanteesta Suomessa ja saksankielisessä Euroopassa! Mitä Saksa, Itävalta ja Sveitsi voivat Suomelta oppia? Entä mitkä ovat tasa-arvon mallimaana tunnetun Suomen sokeat pisteet? Mitä esteitä tasa-arvoisemman yhteiskunnan tiellä tämä maidenvälinen vertailu paljastaa? Entä mitä riskejä ja mahdollisuuksia koronapandemia toi mukanaan: toiko se yhdenvertaisuuteen liittyviä epäkohtia näkyviksi vai oliko se askel taaksepäin?

Tilaisuus on englanninkielinen ja kaikille avoin sekä maksuton. Osallistua voi paikan päällä tai livestriimin välityksellä. Ilmoittaudu (myös striimiin) täällä: https://www.lyyti.fi/reg/AueSymposium_Berlin

Aika: 14.6.2022 klo 18:30 – 21:00

Paikka: Felleshus (Rauchstr. 1, 10787 Berliini)

Ohjelma:

18:30 Tilaisuus alkaa

Avaussanat: Aue-Säätiön puheenjohtaja, FT Annamari Arrakoski-Engardt

Tervehdys: Anne Sipiläinen, Suomen suurlähettiläs Berliinissä

Keynote: Prof. Tiina Kinnunen

Paneelikeskustelu: mukana ovat prof. Tiina Kinnunen, FM Malin Gustavsson, FM Fikri Anıl Altıntaş und VTT Solveig Bergman, ja keskustelua moderoi FM Jana Mikats.

20:15 Vastaanotto (striimi päättyy)

21:00 Tilaisuus päättyy

Puhujien esittelyt:

Professori Tiina Kinnunen (synt. 1964) on historioitsija ja International Federation for Research in Women’s History -organisaation varapuheenjohtaja. Vuodesta 2014 Kinnunen on työskennellyt Oulun yliopistossa Suomen ja Pohjois-Euroopan historian professorina. Hänen tutkimuksensa keskittyy erityisesti sodan sosiaali- ja kulttuurihistoriaan.

FM Malin Gustavsson (synt. 1978) on Ekvalitan perustaja ja toimistusjohtaja. Ekvalita konsultoi yrityksiä tasa-arvoon sekä moninaisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Gustavsson keskittyy sukupuolten tasa-arvoisuuteen liittyvän tutkimustiedon soveltamiseen käytännön työelämässä.

FM Fikri Anıl Altıntaş (synt. 1992) toimii UN Women Saksan HeForShe-lähettiläänä muun muassa nostaen esiin naisiin kohdistuvaa seksisimiä ja väkivaltaa. Altıntaş tarkastelee miesten etuoikeuksia ja eri sukupuolten asemaa patriarkaalisessa yhteiskunnassa. Hän työskentelee myös Schwarzkopf-Stiftung Junges Europa -säätiön projektipäällikkönä ja julkaisee ensimmäisen romaaninsa keväällä 2023.

VTT Solveig Bergman (synt. 1955) työskentelee tutkimusjohtajana Norwegian Centre for Violence and Traumatic Stress Studies -tutkimuskeskuksessa. Hänen tutkimusaiheitaan ovat olleet muun muassa uusi naisliike Suomessa ja Saksassa sekä tasa-arvo politiikassa ja perheessä. Bergmanin tämänhetkiset tutkimusaiheet liittyvät turvakotien toimintaan, esim. Covid-19-pandemian aikana, sekä saamelaisnaisiin kohdistuvaan väkivaltaan. Bergman on opiskellut Turun Åbo Akademissa sekä Frankfurtin Goethe-yliopistossa.

FM Jana Mikats (synt. 1987) on tohtoriopiskelja ja yliopistoassistentti Grazin yliopiston sosiologian yksikössä. Hänen tutkimukselliset painopisteensä ovat sukupuolentutkimus ja epätasa-arvo.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Suomen Berliinin-suulähetystön sekä Finnland bei Scoventan kanssa.

Tapahtumaa tukee Itävallan suurlähetystö sekä Suomen Saksan-instituutti.