Lehdistötiedote: Aue-Säätiön Symposium 24.5. keskustelee tasa-arvosta

Vuosittain Helsingissä ja Berliinissä järjestettävissä Aue-Säätiön symposiumeissa keskustellaan tänä vuonna tasa-arvosta. Aue-Symposiumien tavoitteena on tuoda näkyvästi esiin Suomessa ja saksankielisessä Euroopassa käytävää ajankohtaista yhteiskunnallista keskustelua ja rikastuttaa maiden välistä kulttuurista ajatustenvaihtoa. Helsingin tapahtuma järjestetään Musiikkitalolla 24.5. Tilaisuus on maksuton ja sinne on yleisölle vapaa pääsy.

Suomea pidetään saksankielisissä maissa tasa-arvon esikuvana, kun taas Saksan todetaan olevan säännönmukaisesti tasa-arvokysymyksissä piinallisesti jäljessä. Naisenemmistöinen Suomen hallitus on Saksassa herättänyt paljon kohua ja mediaotsikoita, mutta Suomessa tilanteeseen on suhtauduttu lähes välinpitämättömästi.

Aue-Symposiumit mahdollistavat saksalaisen yleisön tutustumisen Suomessa käytävään ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun ja päinvastoin. Viime vuonna käynnistyneen ”Kulttuuri tulevaisuuden arkisto” -symposiumsarjan teemana oli arvot. Tänä vuonna symposium pureutuu tasa-arvoon. Mitä Saksa, Itävalta ja Sveitsi voivat Suomelta tasa-arvosta oppia? Entä mitkä ovat tasa-arvon mallimaana tunnetun Suomen sokeat pisteet? Mitä esteitä eri maissa on tunnistettu tasa-arvoisemman yhteiskunnan tiellä, ja oliko koronapandemialla vaikutuksia tasa-arvon toteutumiseen?

”Vaikka suomalaiset saattavat itse olla sitä mieltä, että tasa-arvo keskustelu meillä Suomessa on jo läpikäyty, nosti koronapandemia esiin sen, että todellisuus esimerkiksi arjen kotitöiden jakautumisessa on toinen, ja sukupuolten tasa-arvoa ei ole vielä meilläkään käsitelty riittävästi. Tuoreen kansainvälisen tutkimuksen mukaan naiset uupuvat eniten tasa-arvoisimmissa maissa, kuten Suomessa. Tässä taustalla vaikuttaa se, että edelleen työ- ja kotielämän yhteensovittaminen kasautuu enemmän naisten harteille. Koronapandemia toi asian näkyväksi”, toteaa Aue-Säätiön hallituksen puheenjohtaja, Annamari Arrakoski-Engardt. Hän toimii myös John Nurmisen säätiön toimitusjohtajana.

Aue-Symposiumin ohjelma ja puhujat

Symposiumin avaa Aue-säätiön hallituksen puheenjohtaja FT Annamari Arrakoski-Engardt.

Keynote-puheenvuoron pitää VTT Solveig Bergman. Hän työskentelee tutkimusjohtajana Norwegian Centre for Violence and Traumatic Stress Studies -tutkimuskeskuksessa Oslossa. Hänen tutkimusaiheitaan ovat olleet muun muassa uusi naisliike Suomessa ja Saksassa sekä tasa-arvo politiikassa ja perheessä. Bergmanin tämänhetkiset tutkimusaiheet liittyvät turvakotien toimintaan, esim. Covid-19-pandemian aikana, sekä saamelaisnaisiin kohdistuvaan väkivaltaan.

Paneelikeskusteluun osallistuvat Solveig Bergmanin lisäksi:

• Fikri Anıl Altıntaş, YK:n tasa-arvojärjestön UN Womenin Saksan HeForShe -kampanjan aktiivi, tasa-arvo vaikuttaja ja nuori turkkilaista syntyperää oleva mieskirjailija. Hän on mm. tuonut Saksassa näkyväksi naisten kokemaa seksismiä ja väkivaltaa sekä miesten etuoikeuksia patriarkaalisessa yhteiskunnassa.
  • Malin Gustavsson, tasa-arvoasiantuntija ja tasa-arvoa ja moninaisuutta edistävän Ekvalitan perustaja ja toimitusjohtaja.
  • Tiina Kinnunen, Suomen ja Pohjois-Euroopan historian professori Oulun yliopistosta tutkimusaiheinaan nais- ja sukupuolihistoria sekä sodan sosiaali- ja kulttuurihistoria.

Moderaattorina sekä Helsingissä että Berliinissä toimii FM Jana Mikats Grazin yliopistosta Itävallasta. Hän suorittaa tohtoriopintoja Wienin yliopistossa aiheinaan fennistiikka, sukupuolentutkimus ja sosiologia.

Aue-Säätiö järjestää tapahtuman yhteistyössä saksalaisen Scoventa-kustantamon kanssa. Tapahtumaa tukee Itävallan suurlähetystö. Tilaisuuteen on yleisöllä vapaa pääsy. Tilaisuus striimataan ja sen tallenne tulee nähtäville. Puheenvuorot pidetään englanniksi.

Paikka: Musiikkitalo, Mannerheimintie 13 A, Helsinki.

Aika: tiistai 24.5. klo 18–20.30.

Lisätietoja: täällä.

Median ilmoittautumiset ja haastattelupyynnöt:

Johanna Hovilainen, Toiminnanjohtaja, Aue-Säätiö, puh. 050 408 9416, hovilainen@aue-stiftung.org

Aue-Säätiö

Yksityinen, avoin ja poliittisesti riippumaton Aue-Säätiö (Aue-Stiftung) edistää saksankielisen Euroopan tuntemusta sekä sen tieteen ja taiteen vuorovaikutusta Suomessa. Säätiön perustivat vuonna 1985 saksalaista sukujuurta oleva suomalainen liikemies Theodor Aue ja hänen vaimonsa Ulla Aue.