Korkealaatuista yhteisen historian tutkimusta

Saksankielisen Euroopan ja Suomen vuorovaikutus on kiehtova tutkimuksen kohde. Aue-Säätiö edistää tutkimusta aiheesta, koska perustajamme Theodor Auen mukaan Itämeren alueen historian tuntemus lisää itseymmärrystämme sekä kansojemme rauhanomaista rinnakkaiseloa.

Millaisia julkaisuja Aue-Säätiö julkaisee?

Tähän mennessä – pääosin saksankielisessä – historiallisessa julkaisusarjassamme on ilmestynyt 40 julkaisua. Voit ladata useimmat niistä sähköisessä muodossa (PDF-tiedosto) alla olevasta linkistä. Joitakin julkaisujamme löytyy myös Kansalliskirjaston Doria-tietokannasta. Julkaisemme myös muita artikkeleita omissa julkaisusarjoissamme sekä ARCTURUS-aikakauskirjassa.

Selaa julkaisujamme

Aue-Säätiö on Tieteellisten seurojen valtuuskunnan jäsen ja Tiedekustantajien liiton jäsen.

Tutustu historiaan seminaareissa ja näyttelyissä

Saksankielisen Euroopan ja Suomen välistä kulttuurista ja tieteellistä vaihtoa koskeviin historiallisiin kysymyksiin pääset perehtymään myös Tutkimustoimikuntamme järjestämissä seminaareissa (mm. Snellman-seminaarit, Tallinner Symposien) ja näyttelyissä.

Historioitsijatoimikunta

Historiantutkimusta ohjaa säätiömme Historioitsijatoimikunta, jonka arvostetut historioitsijajäsenet on lueteltu alla.

• FT Robert Schweitzer, puheenjohtaja
  • FT Marjaliisa Hentilä, varapuheenjohtaja
  • FT Tuomas Forsberg, professori, Helsingin yliopisto, Suomalaisen Tiedeakatemian jäsen
  • FT Seppo Zetterberg, professori emeritus, Jyväskylän yliopisto, Suomalaisen Tiedeakatemian jäsen