Aue-Säätiön 35-vuotisjuhla ja palkintojenjakotilaisuus 4.3.2020

Aue-Säätiön ystävät juhlivat säätiön perustamisen 35-vuotispäivää Hotelli Kämpin Peilisalissa keskiviikkona 4.3.2020. Musiikkipainotteisessa juhlassa jaettiin myös Aue-Säätiön kaikki neljä nimikkopalkintoa.

Hotelli Kämp ja sen perinteinen Peilisali sopivat erinomaisesti Aue-Säätiön 4.3.2020 vietetyn 35-vuotisjuhlan ja palkinnonjakotilaisuuden puitteiksi. Onhan Kämp perustamisestaan lähtien edustanut mannermaisuutta ja kosmopoliittisuutta, jotka liittyvät Aue-Säätiön ja sen perustajan Theodor Auen arvoihin ja toimintaan, mitä myös säätiön tunnuslause ”Intohimona Eurooppamme ja saksan kieli” heijastettuna Peilisalin seinälle korostaa. Juhla pidettiin kokonaan saksaksi, sillä monipuolisen kielitaidon merkitystä kulttuurisiteiden ylläpitämisessä ei voi liikaa korostaa. 100-päinen juhlayleisö pärjäsi vallan mainiosti saksan kielellä!

Avauspuheessaan Aue-Säätiön hallituksen puheenjohtaja, VTT Sinikka Salo muistutti säätiön perustajan Theodor Auen ajatuksista säätiönsä tavoitteista. Theodor Auelle oli tärkeää − toisen maailmansodan tuhojen jälkeen – vaalia sitä eurooppalaisuutta, jonka monimuotoisuus ja kauneus olivat hänelle varhaisina nuoruusvuosina välittyneet saksalaisen kulttuurin ja saksan kielen kautta. Hänen ajatuksensa oli, että ammentamalla Euroopan historiasta ja moninaisuudesta oppia tulevaisuuteen varmistetaan Euroopan kansojen rauhanomainen rinnakkaiselo ilman kansallisvaltioajattelua. Puheessaan Sinikka Salo korosti, että liberaalin demokratian puolustus ja sivistys ovat Aue-Säätiön toiminnassa  keskiössä, kun ihmisarvoa vähättelevä ja yksilön vapauksia rajoittava totalitarismi on uudelleen vahvistumassa maanosamme ulkopuolella – ja jopa EU:n sisällä. Kyetäkseen puolustamaan eurooppalaisia arvojaan, samoin kuin vastattaessa koko planeettaamme uhkaaviin ympäristöhaasteisiin Euroopan on oltava yhtenäinen. ”Aue-Säätiö edistää argumenttien kilvoittelua, ajatusten vapaata lentoa ja suvaitsevaisuutta, tietoa ja siihen pohjautuvia innovaatioita”.

Juhlassa jaetut  neljä Aue-Säätiön nimikkopalkintoa annettiin henkilöille, jotka edistävät näitä tavoitteita:

Theodor Aue -palkinto, 10.000 € myönnettiin prof. Christian Breyerille merkittävästä työstään suomalais-saksalaisessa, eurooppalaisessa ja globaalissa tutkijayhteisössä tavoitteena löytää yhteisiä energiaratkaisuja kasvihuonepäästöjen pienentämiseen ja siten ratkaisuja aikamme suuriin haasteisiin. Laudation hänelle piti Aue-Säätiön hallituksen varapuheenjohtaja, varatuomari Juha Väyrynen.

Ulla Aue -palkinto,  5.000 €, myönnettiin tohtori Luise Liefländer-Leskiselle merkittävästä ja monipuolisesta toiminnastaan saksan kielen taidon edistämiseksi ja saksankielisen Euroopan kulttuurin välittämiseksi suomalaisille. Laudation piti FT Marjaliisa Hentilä, Aue-Säätiön tieteellisen toimikunnan varapuheenjohtaja.

Margarethe Aue -palkinto, 5.000 € myönnettiin Thomas Lindnerille tunnustuksena sitoutuneesta saksankielisestä kansalaistoiminnasta eurooppalaisten henkisten arvojen edistämiseksi. Hänelle Laudation piti Aue-Säätiön hallituksen jäsen, kirkkoherra Matti Fischer.

Rauhan ja yhteisymmärryksen mitali ja siihen liittyvä palkinto, 5.000 € myönnettiin VTT Teija Tiilikaiselle, joka on sekä tutkijana että muissa toimissaan vaalinut ja syventänyt suomalaisten yhteenkuuluvuutta ja suhteita saksankielisen Euroopan kanssa näin edistäen Euroopan kansojen rauhanomaista rinnakkaiseloa yli kansallisvaltioiden rajojen. Laudation hänelle piti entinen pääministeri Paavo Lipponen, Aue-Säätiön neuvottelukunnan jäsen.

Juhla oli musiikkipainotteinen ja uskomattoman kaunis musiikki, jota Olivia Kyllönen, mezzosopraano, ja professori Markus Lehtinen, piano (Sibelius-Akatemian oopperakoulutusohjelmasta), esittivät, todella nosti tunnelman korkealle. Harvoin kuultu Korngoldin ”Glückwunch” meni suoraan sydämiin.  Kun vielä lopuksi yhdessä laulettiin ”An die Freude – Oodi ilolle”, yleisön juhlamieli oli korkealla ja virittäytynyt jatkamaan juhlaa iloisen seurustelun ja onnittelumaljojen merkeissä lämpiössä tarjotun buffetin äärellä.

Kuvat: Jari Soini