Aue-Symposium ”Tasa-arvo” Helsingissä 24.5.2022

”Kulttuuri – tulevaisuuden arkisto” -symposiumsarjamme jatkuu 24. toukokuuta 2022 Helsingissä – tällä kertaa käsittelyssä on ”tasa-arvo”, johon paneudutaan asiantuntijapuheenvuorojen ja paneelikeskustelun myötä.

Tule kuuntelemaan asiantuntijakeskustelua tasa-arvon tilanteesta Suomessa ja saksankielisessä Euroopassa! Mitä Saksa, Itävalta ja Sveitsi voivat Suomelta oppia? Entä mitkä ovat tasa-arvon mallimaana tunnetun Suomen sokeat pisteet? Mitä esteitä tasa-arvoisemman yhteiskunnan tiellä tämä maidenvälinen vertailu paljastaa? Entä mitä riskejä ja mahdollisuuksia koronapandemia toi mukanaan: toiko se yhdenvertaisuuteen liittyviä epäkohtia näkyviksi vai oliko se askel taaksepäin?

Puheenvuorot ja paneelikeskustelu ovat englanniksi. Symposium on kaikille avoin ja maksuton. Tilaisuus striimataan ja sen tallenne tulee nähtäville. Lisäksi tilaisuudessa otetaan valokuvia. Pyydämme ilmoittautumaan (myös striimiin) viimeistään tiistaina 17.5. täällä.

Aika: Tiistai 24.5. klo 18:00 – 20:30

Paikka: Musiikkitalo (Mannerheimintie 13 A, 00100 Helsinki)

Ohjelma:

18:00 Tilaisuus alkaa

Avaussanat: Aue-Säätiön puheenjohtaja, FT Annamari Arrakoski-Engardt

Keynote-puheenvuoro: VTT Solveig Bergman

Paneelikeskustelu: mukana ovat FM Malin Gustavsson, Prof. Tiina Kinnunen, FM Fikri Anıl Altıntaş sekä VTT Solveig Bergman ja keskustelua moderoi FM Jana Mikats.

Aikaa yleisökysymyksille

19:45 Tarjoilua (striimi päättyy)

20:30 Tilaisuus päättyy

Puhujien esittelyt

VTT Solveig Bergman (synt. 1955) työskentelee tutkimusjohtajana Norwegian Centre for Violence and Traumatic Stress Studies -tutkimuskeskuksessa. Hänen tutkimusaiheitaan ovat olleet muun muassa uusi naisliike Suomessa ja Saksassa sekä tasa-arvo politiikassa ja perheessä. Bergmanin tämänhetkiset tutkimusaiheet liittyvät turvakotien toimintaan, esim. Covid-19-pandemian aikana, sekä saamelaisnaisiin kohdistuvaan väkivaltaan. Bergman on opiskellut Turun Åbo Akademissa sekä Frankfurtin Goethe-yliopistossa.

FM Malin Gustavsson (synt. 1978) on Ekvalitan perustaja ja toimistusjohtaja. Ekvalita konsultoi yrityksiä tasa-arvoon sekä moninaisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Gustavsson keskittyy sukupuolten tasa-arvoisuuteen liittyvän tutkimustiedon soveltamiseen käytännön työelämässä.

Professori Tiina Kinnunen (synt. 1964) on historioitsija ja International Federation for Research in Women’s History -organisaation varapuheenjohtaja. Vuodesta 2014 Kinnunen on työskennellyt Oulun yliopistossa Suomen ja Pohjois-Euroopan historian professorina. Hänen tutkimuksensa keskittyy erityisesti sodan sosiaali- ja kulttuurihistoriaan.

FM Fikri Anıl Altıntaş (synt. 1992) toimii UN Women Saksan HeForShe-lähettiläänä muun muassa nostaen esiin naisiin kohdistuvaa seksisimiä ja väkivaltaa. Altıntaş tarkastelee miesten etuoikeuksia ja eri sukupuolten asemaa patriarkaalisessa yhteiskunnassa. Hän työskentelee myös Schwarzkopf-Stiftung Junges Europa -säätiön projektipäällikkönä ja julkaisee ensimmäisen romaaninsa keväällä 2023.

FM Jana Mikats (synt. 1987) on tohtoriopiskelja ja yliopistoassistentti Grazin yliopiston sosiologian yksikössä. Hänen tutkimukselliset painopisteensä ovat sukupuolentutkimus ja epätasa-arvo.

Tapahtumaa tukee Itävallan suurlähetystö.