Tuemme ja palkitsemme saksankielisen Euroopan ystäviä

Aue-Säätiö tukee henkilöitä ja järjestöjä, jotka edistävät saksalais-suomalaista vuorovaikutusta ja kulttuurityötä. Myönnämme myös pienehköjä apurahoja omiin projekteihimme sekä tutkimus-, seminaari- ja julkaisutoimintaamme osallistuville.

Apurahojen ohella palkitsemme ansioituneita saksan kielen ja kulttuurin ystäviä:

• Theodor Aue -palkinto (10 000 €)
  • Margareta Aue -palkinto (5 000 €)
  • Ulla Aue -palkinto (5 000 €)
  • Rauhan ja yhteisymmärryksen mitali (5 000 €)

Apurahaa esimerkiksi tutkimusta, opintoja, julkaisua tai matkaa varten

Tieteellisten tutkimusapurahojen ja taiteelliseen, kulttuuriseen sekä ekumeeniseen toimintaan myönnettyjen apurahojen ohella tuemme Suomen ja saksalaisen kielialueen välillä matkustavia tieteenharjoittajia, opiskelijoita ja kulttuuritoimijoita matka-apurahoin.

Rohkaisemme myös oppilas- ja opiskelijavaihtoon saksankieliseen Eurooppaan lähteviä hakemaan apurahaa saksan kieleen ja kohdemaan kulttuuriin perehtymistä varten.

Vuoden 2024 hakukierrokset:

Ensimmäinen hakukierros on päättynyt.

Toinen hakukierros: 31.8.2024 mennessä saapuneet hakemukset käsitellään 26.9.2024.

Lähetä vapaamuotoinen apurahahakemuksesi osoitteeseen: info@aue-stiftung.org. Emme myönnä apurahaa takautuvasti.

Aue-säätiön jakamat palkinnot

Uutta: Aue-Säätiön tutkimuspalkinnot – lisätietoa saksaksi täällä.

Theodor Aue -palkinto jaetaan joka viides vuosi henkilölle tai järjestölle, joka on toimillaan lisännyt saksankielisen Euroopan yhteiskuntien, niiden kulttuurin, tieteen tai taiteen tuntemusta Suomessa ja siten vahvistanut eurooppalaisuuden ajatusta ja mahdollisuuksia löytää yhteisiä ratkaisuja aikamme suuriin haasteisiin.  Vuonna 2020 palkinnon sai professori Christian Breyer. Sitä aiemmin: toimittaja Heikki Aittokoski (2015), kirjastonjohtajat Gabriele Schrey-Vasara ja Leili Naan (2010), entinen pääministeri Paavo Lipponen (2005) ja ministeri Jaakko Numminen (2000).

Theodor Auen äidin nimeä kantava Margarethe Aue -palkinto annetaan tunnustukseksi sitoutuneesta saksankielisestä kansalaistoiminnasta eurooppalaisten henkisten arvojen edistämiseksi. Palkinnon sai vuonna 2020 Thomas Lindner ja 2015 Helsingin Saksalaisen seurakunnan sihteeri Kai-Uwe Sentzke.

Theodor Auen puolison nimeä kantava Ulla Aue -palkinto myönnetään saksanopettajalle, saksankielisen koulutuksen tai nuorisotyön piirissä toimivalle henkilölle tai taholle, joka on esimerkillisesti edistänyt  eurooppalaisuuden ideaa ja rauhanomaisen rinnakkaiselon merkitystä lasten ja nuorten parissa Suomessa tutustuttamalla heitä saksankielisen Euroopan kulttuuriin. Vuonna 2020 palkinto myönnettiin tohtori Luise Liefländer-Leskiselle ja aikaisemmin taiteilija, muusikko M.A. Nummiselle (2010) ja musiikin- ja saksanopettaja Robert Bärille (2000).

Rauhan ja yhteisymmärryksen mitali palkintosummineen myönnetään henkilölle, joka on toimillaan vaalinut ja syventänyt suomalaisten yhteenkuuluvuutta ja suhteita saksankielisen Euroopan kanssa näin edistäen Euroopan kansojen rauhanomaista rinnakkaiseloa yli kansallisvaltioiden rajojen /vapaana  kansallisvaltioajattelusta.  Mitalin on vuonna 2020 saanut tohtori Teija Tiilikainen ja aikaisemmin kansanedustaja, emerita Jutta Zilliacus (2010) sekä suurlähettiläs Antti Karppinen (2005).