Tuemme ja palkitsemme saksankielisen Euroopan ystäviä

Aue-Säätiö tukee henkilöitä ja järjestöjä, jotka edistävät saksalais-suomalaista vuorovaikutusta ja kulttuurityötä. Myönnämme myös pienehköjä apurahoja omiin projekteihimme sekä tutkimus-, seminaari- ja julkaisutoimintaamme osallistuville. Vuonna 2018 jaoimme apurahoja 93 000 euroa.

Apurahojen ohella palkitsemme ansioituneita saksan kielen ja kulttuurin ystäviä:

• Theodor Aue -palkinto (10 000 €)
  • Margareta Aue -palkinto (5 000 €)
  • Ulla Aue -palkinto (5 000 €)
  • Rauhan ja yhteisymmärryksen mitali (5 000 €)

Apurahaa tutkimusta, julkaisua tai matkaa varten

Tieteellisten tutkimusapurahojen ja taiteelliseen, kulttuuriseen sekä ekumeeniseen ja uskontojen kohtaamista edistävään toimintaan myönnettyjen apurahojen ohella tuemme Suomeen tulevia saksalaisen kielialueen tieteenharjoittajia, opiskelijoita ja kulttuurialan esiintyjiä matka-apurahoin.

Rohkaisemme myös suomalaisia opiskelijavaihtoon saksankieliseen Eurooppaan lähteviä koululaisia ja opiskelijoita hakemaan apurahaa saksan kieleen ja kohdemaan kulttuuriin perehtymistä varten. Tietääkö oppilaasi, lapsesi tai kummilapsesi jo tästä mahdollisuudesta?

Lähetä vapaamuotoinen apurahahakemuksesi osoitteeseen: info@aue-stiftung.org.

Aue-säätiön jakamat palkinnot

Theodor Aue -palkinto jaetaan joka viides vuosi säätiön hallituksen valitsemalle henkilölle tai järjestölle, joka on osaltaan vahvistanut eurooppalaisuuden ajatusta ja saksankielisen kulttuurin tuntemusta Suomessa. Seuraavan kerran palkinto jaetaan vuonna 2020. Viimeksi (2015) sen sai toimittaja Heikki Aittokoski.

Theodorin äidin, Margarethe Auen nimeä kantava palkinto annetaan henkilölle, joka on toimillaan lujittanut kansojen keskinäistä ymmärrystä ja eurooppalaiseen yhteisöön sitoutumista.

Ulla Aue -palkinto myönnetään saksankielisen koulutuksen tai nuorisotyön parissa toimivalle henkilölle tai taholle, joka on esimerkillisesti edistänyt eurooppalaisuuden ideaa sekä lasten ja nuorten rauhanomaista rinnakkaiseloa saksankielisen Euroopan ja Suomen välillä.

Rauhan ja yhteisymmärryksen mitalin palkintosummineen ovat saaneet kansanedustaja, emerita Jutta Zilliacus sekä suurlähettiläs Antti Karppinen.